Pokud nikdo z lidí nemůže dodržet zákon, jaký je jeho význam a smysl?
Řím 3, 20
Vždyť ze skutků zákona ‚nebude před ním nikdo ospravedlněn‘, neboť ze zákona pochází poznání hříchu.
Video
bude dodáno
Vždyť ze skutků zákona ‚nebude před ním nikdo ospravedlněn‘, neboť ze zákona pochází poznání hříchu.
bude dodáno
Komentář
K jakému účelu byl lidem Zákon dán? První účel, o němž se Nový Zákon zmiňuje: Zákon byl dán, aby lidem ukázal jejich hříšný stav. „Víme, že co zákon říká, říká těm, co jsou pod zákonem, aby byla umlčena každá ústa a aby celý svět byl před Bohem usvědčen z viny. Vždyť ze skutků zákona před bohem nebude nikdo ospravedlněn, neboť ze zákona pochází poznání hříchu.“ (Ř 3, 19-20)
Žádná lidská bytost nikdy nedosáhne spravedlnosti v Božích očích zachováváním Zákona. Vidíme tedy, že Zákon nebyl dán proto, aby učinil lidi spravedlivými, ale naopak, aby si uvědomili, že jsou hříšníci a že na základě svých hříchů jsou Bohem odsouzeni. „Co tedy máme říci? Že zákon je hříšný? Naprosto ne! Ale hřích bych byl nepoznal, kdyby nebylo zákona. Vždyť bych neznal žádostivost, kdyby zákon neřekl: Nepožádáš!“ (Ř 7,7). Jinými slovy, cílem zákony bylo vynést hřích na světlo, ukázat ho v pravých barvách jako zákeřnou a smrtelně zhoubnou věc, jakou skutečně je. Teď lidé ve svém hříšném stavu nebudou mít výmluvu, že byli oklamáni. (…) Druhým hlavním účelem Zákona bylo ukázat lidem, že jako hříšníci nejsou schopni svým vlastním úsilím se stát spravedlivými. (…) Třetí hlavní účel Zákona bylo předpovědět a zjevit předobraz Zachránce, který měl přijít a jako jediný přinést pravé spasení a spravedlnost. To se stalo dvěma hlavními způsoby: přímým proroctvím byl Spasitel předpovězen a v typech a obřadech v Zákoně ustanovených byl podán jeho předobraz.
(Derek Prince: Základy křesťanského života; Postilla, Doubek 2006; str. 130-132)