Proč musí být Zachránce plně Bohem?

klikni pro zobrazení a skrytí

Jen díky jeho božské přirozenosti jeho poslušnost a utrpení mohly být dokonalými a přinést užitek; jen tak mohl snést spravedlivý Boží hněv vůči hříchu a překonat smrt.

Sk 2, 14

Ale Bůh ho vzkřísil; vytrhl jej z bolestí smrti, a smrt ho nemohla udržet ve své moci.

Komentář

Prostředník musí být zároveň pravým Bohem, aby mohl silou svého božství unést břemeno Božího hněvu na svém lidství, a tím nám získal a vrátil spravedlnost a život.
(Heidelberský katechismus. Křesťanské učení ve 120 otázkách a odpovědích, LP 1562; nově vydáno: Návrat domů, Praha 2013; otázka 17)

Jestliže Ježíš není sám Bůh, který k nám přišel, pak zjevení, které přináší, není zjevení Boha; pak to ovšem není konečné zjevení a může být nahrazeno dalším. Popření Ježíšova božství podráží celou křesťanskou pravdu a jsme znova tam, kde jsme byli, než k nám přišlo evangelium, a tápeme ve tmě vlastního neosvíceného rozumu. Jestliže Ježíš není sám Bůh, pak ve vykoupení, které nám přináší, není moc odpustit a zachránit nás. Jestliže Ježíš není Bůh, pak prostě není tím, s kým bychom mohli jednat o svém vztahu s Bohem; potom i jeho smrt a smíření nemají co říci k našemu morálnímu stavu před Bohem, naše pocity pokoje a odpuštění jsou jen city a nic víc, a my jsme znovu vydání nekonečnému a naprosto nesplnitelnému úkolu se sami před Bohem ospravedlnit.
(Bruce Milne: Poznejte pravdu. Průvodce křesťanskou vírou; Návrat domů, Praha 1999, str. 142)

Video

bude dodáno